Guardiola. O chestiune de mirare

Nu cu foarte mult timp în urmă Guardiola a afirmat că una din greșelile comise în primul său sezon la FC Bayern a fost faptul că nu a acordat o mai mare importanță culturii fotbalistice germane, felului în care neamțul (jucător, conducător și suporter) înțelege și apreciază – mai pe scurt – trăiește fotbalul. Pep a promis să n-o repete și parcă l-aș crede pe cuvânt, deși…

* * * * *

Deși anumite lucruri petrecute în ultimul an te pot pune pe gânduri. Mă refer, în primul rând, la politica de transferuri. În 2012-2013, sezon în care a realizat tripla istorică și a jucat foarte nemțește, FC Bayern a avut în lot 15 fotbaliști germani și unul singur spaniol. În lotul actual sunt cu 4 mai mulți spanioli și cu 3 mai puțini nemți! Să fie doar o pură întâmplare?

Să zicem că da, e pură întâmplare, și să continuăm. În 2012-2013, în lotul lui FC Bayern erau 23 de jucători crescuți în stilul școlii de fotbal anglo-saxone, din care tradițional face parte și Germania, și numai 6 jucători proveniți din școala de fotbal latină. În lotul actual sunt cu 6 mai puțini “anglo-saxoni” și cu 4 mai mulți “latini”. Okay, o altă pură întâmplare.

După cum pure întâmplări și nimic altceva trebuie să fi fost faptul că un Arsenal fără nici un britanic pe teren și cu doar câțiva în lot juca mai degrabă “latinește” decât englezește sau faptul că fotbaliștii din jumătatea de nord a Europei au fost rarități în loturile Barcelonei lui Guardiola, care a încântat, a dominat și a plictisit lumea cu a ei tiki-taka.

Și tot o întâmplare poate fi considerat transferul lui Götze la FC Bayern, dacă ținem cont de faptul că Guardiola l-ar fi vrut mai degrabă pe Neymar – un “latin”! Noroc cu Rummenigge, care l-a convins pe Pep că brazilianul riscă să aibă mari probleme de adaptare la München, în special din cauza vremii, dar și a fotbalului practicat în Bundesliga, ambele “anglo-saxone”.

* * * * *

O spun cât se poate de serios:  acest articol nu reprezintă o critică la adresa lui Guardiola. Este, dacă vreți, o sprânceană ridicată mai mult a mirare, decât a neîncredere. Nu sunt atât de tâmpit încât să cred că noul FC Bayern va fi alcătuit în proporție covârșitoare sau exclusiv din spanioli, în special, și din “latini”, în general. Și nici nu uit că cel care le-a oferit șansa să joace la seniori tinerilor germani Gaudino și Scholl sau danezului Hojbjerg e chiar Pep.

Dar mă gândesc că ar fi fost mai ușor să germanizezi sistemul de joc și echipa bazându-te pe mai mulți fotbaliști germani, nu străini și cu atât mai puțin “latini”. Aici apare un alt semn de întrebare. Chiar nu au existat variante autohtone, comparabile ca valoare și ca preț, pentru Reina, Bernat, Benatia și Alonso? În fine, tot răul spre bine: măcar nu ne-a mai reproșat nimeni că slăbim concurența din Bundesliga…

Concluzie: încurcate sunt căile prin care Pep vrea să-și țină promisiunea de mai sus! În plus, prea puțini vor băga de seamă dacă a respectat-o sau a încălcat-o, în cazul în care va câștiga trofee importante. Un triumf în Liga Campionilor ar face ca pentru majoritatea suporterilor să nu mai conteze cum a jucat echipa: urât sau frumos, “latinește” sau nemțește. Și cum te-ai putea pune de-a curmezișul?

P.S. – Înaintea primului sezon la München, Guardiola a declarat că nu va schimba mai nimic la echipa care tocmai realizase o triplă istorică; în realitate, a făcut una dintre cele mai controversate schimbări, diferență radicală față de trupa lui Heynckes, care a influențat decisiv jocul lui FC Bayern: mutarea lui Lahm în centru. Asta apropo de încrederea pe care o merită Pep… :)

22 comentarii la “Guardiola. O chestiune de mirare

  1. Eu ii acord incredere in continuare si cred ca o sa ne aduca 2 urecheate in primii 4 ani la Bayern, dar imi doresc teribil sa stea departe de transferuri pentru ca la Barca a facut o luuuunga lista de transferuri proaste si nu imi amintesc nici unul reusit in perioada respectiva.

    • EU ANUL ASTA STAU CALM … CUM VOR STA SI BAIETII … UCL SI DE TOATE IN 2013 … WM IN 2014 … ANUL ASTA VA FI SECETA, ZIC EU … SI APOI INCET INCET NE VOM REVENI … CU SAU FARA PEP, CU SAU FARA LAT(R)INI … DAR VA FI IN REGULA IAR TOTUL … ODATA … :))) … II RESPECT SI II IUBESC PE TOTI, SI CHIAR POT INTELEGE CA S-AU EPUIZAT SAU CA PUR SI SIMPLU SUNT RELAXATI … ASTA E PAREREA MEA … ORICE GOL, MECI, TROFEU IN PLUS LE IAU CA BONUSURI, CADOURI. (in afara de aceste aspecte, toata Europa e in criza, toate echipele sunt praf, in toate campionatele…cel putin deocamdata…si cel putin din cate am observat eu).

      • … pe Philipp l-am considerat intotdeauna cel mai bun, preferatul meu, si asteptam mereu sa vad o greseala a lui si nu mai venea … dar acum Philipp e pur si simplu terminat … greseste non-stop … asta este … eu ii sunt alaturi, ca sunt convins ca stie si el … daca el e in situatia asta, imi dau seama ce e la echipa … pentru asta am scris ce am scris mai sus …

        • Nu credeam că voi citi vreodată, nu contează unde, propoziția ”Philipp e pur și simplu terminat” sau ceva similar referitor la Lahm. N-am văzut meciul cu Schalke, dar nimic în lume nu mă va convinge că nu exagerezi.

          • Poate nu s-a inteles exact ce am spus…nu ma refeream ca e terminat ca fotbalist…ca nu are viitor si ca nu isi va mai reveni…vorbesc de perioada asta…acum, ultimele meciuri (inclusiv cu S04)…nu e cine e…nu-i in teren…nu-i in joc…ceva nu merge…epuizat (sau nepregatit) poate se plia mai bine pe situatie…pai chiar asta e…nici eu nu credeam ca voi spune asta, dupa ce, repet, e preferatul meu…iar eu de aici deduc ca este o perioada mai grea…nu stiu de ce…poate pur si simplu au obosit de toate schimbarile si permutarile…sau poate e epuizarea de dupa mondiale…habar nu am…nu au avut poate zile libere destule…nu stiu…sunt si ei oameni pana la urma…si de asta spun ca ii inteleg si le multumesc pentru anii 2013-2014…si nu ma supar daca nu vor lua nimic in 2015…asta este…eu voi fi tot aici, alaturi…am urmarit si meciul cu S04 dar nu mai vreau sa comentez…am tras concluziile pe care le-am asternut aici si mai sus…tot ce iese mai mult decat nimic il voi considera cadou…pentru mine, normal…ca ei vor trage ca nebunii sunt sigur…dar nu vad o imbunatatire a jocului prea curand…vom trage greu…si uneori vom avea noroc, alteori nu…dar nu avem cum sa dominam…dar cum am spus, e bai mare cam cu toate echipele in Europa…cel putin dupa rezultate spun…vedem…asta e parerea mea…strict a mea…si nu vreau sa o impun nimanui…

    • Îi acorzi încredere că ce, Vlad? Că va câștiga trofee, în general, sau / și că nu va mai repeta greșeala comisă în primul sezon, despre care a fost vorba aici?

      În legătură cu transferurile, îmi vine greu să cred că șefii clubului au făcut, brusc, o fixație pentru spanioli și ”latini”, fără insistențele lui Guardiola.

  2. …mai are 3 din cei 4 ani…:))))…pentru 2 elefantzici…in lupta asta a parerilor noastre, Vlad, iti dai seama ca tin cu tine si imi doresc sa ma faci muci……..:)))

  3. nu sunt şi nu voi fi adeptul lui Guardiola niciodată, încă aştept să clacheze şi să părăsească echipa bavareză.

    sunt destul de liniştit, conştient de faptul că un staff tehnic nu poate schimba o filosofie care s-a imprimat în mintea şi sufletul a zeci de milioane de suporteri de-a lungul istoriei.

    încă sunt de părere că dacă nu te-ai născut neamţ, undeva, ceva, nu a mers bine..

    • Azi a fost lansată ediția spaniolă a cărții lui Marti Perarnau despre primul sezon al lui Guardiola la FC Bayern (”Herr Pep”). Uite cum motivează autorul angajarea lui Guardiola, într-un articol pentru El Confidencial:

      ”A explicat-o Paul Breitner: Bayern câștiga, dar nu avea un stil de joc propriu. Exact asta i-au cerut, dar nu unul identic cu al Barcelonei. Să câștige, să câștige după modelul bavarez conform căruia faci și pe dracu în patru pentru victorie, dar în același timp să creeze un stil de joc care să devină definitoriu pentru Bayern”.

      Te-am neliniștit?

  4. Eu am vazut meciul cu Schalke si cand Guardiola zice ca echipa este pregatita doar 60% stie ce zice (ca doar de aceea este antrenor la Bayern) si asta s-a vazut. In primele 30 de minute am crezut ca se va termina 5-0 dar cand s-a terminat energia, la fel si meciul. Nu cred ca vom avea nu stiu ce probleme in campionat, mai ales cand revin Roberry si Schweini, cat despre UCL vom vedea.

  5. eu nu stiu ce sa mai zic.
    Au trecut zeci(la propiu) de ani in care m-am bucurat si suferit alaturi de aceasta echipa.
    Nu pot spune cu siguranta daca era Guardiola va insemna una, doua sau noua urecheate….insa , din pacate, ma regasesc din ce in ce mai putin in stilul si imaginea echipei.
    Daca as extinde metafora spectaculosului Klopp si as zice ca fotbalul anglo saxon este, prin definitie, heavy metal….atunci stilul pe care guardiola il implementeaza este pop cu accente disco….
    Fiecare cu gusturile lui…..insa eu nu ma pot identifica cu asa ceva…pur si simplu nu pot.
    Mi-am zis ca vor veni performante….insa (CULMEA!) ma trezesc gandind si simtind ceva nou….nu ma incanta o urecheata castigata in acest fel….
    Cand m-am „amorezat” de fotbal aveam 8 ani si am facut-o „la prima vedere”….a spiritul fotbalului german din anii 80….direct si cu daruire pana la os….

    Nu-mi ramane nimic altceva de facut decat „sa suport”(ca sa-l citez pe Carol) pana cand acest spirit va reveni in jocul echipei noastre….

    • Să ne fi feminizat într-adevăr Guardiola stilul de joc, așa cum pronostica filosoful ale cărui păreri le-am tradus pe blog anul trecut? Personal, nu cred. Nu încă, cel puțin.

      Între ce juca echipa în ultimul an al lui Heynckes și ce a arătat până acum formația lui Guardiola, aleg fără să stau pe gânduri prima variantă. Dar asta nu înseamnă că stilul lui Pep a început să mă irite. Singurul caz în care nu m-aș simți prea confortabil cu un succes în Ligă ar fi acela în care am sta cu fundu-n poartă…

      Apropo de toată dezbaterea asta, fostul președinte Willi Hoffmann e de părere că FC Bayern n-a fost cunoscută niciodată pentru accentul pus pe angajamentul fizic.

      Și încă ceva: nu cred că Pep ne-a alterat spiritul. Spiritul de luptă a rămas același… ”Problema” este stilul în care luptăm.

  6. Frumos articol si frumoasa comunitate. Desi multi dintre voi nu-l agreati foarte mult pe Guardiola criticile sunt mai mult sau mai putin constructive in comparatie cu multe alte zone online.
    Cred ca meciurile proaste de la inceput de sezon tin de pregatirea fizica si de forma slaba in care inca se afla jucatorii. Daca va amintiti la meciul cu Wolfsburg unul dintre jucatorii cu o evolutie proasta a fost chiar Neuer. Cred ca a gresit la meciul ala cat greseste intr-un tur de campionat de regula. Iar asta tine de forma sportiva slaba de inceput de sezon/post campionat mondial. La fel au fost jucatori ca Gotze, Shaqiri sau chiar Muller care au jucat slab de tot cu Schalke. Dupa minutul 60 la Shaqiri cred ca se opreau toate fazele si nici Muller n-a fost departe.
    Cred ca daca e sa ai incredere intr-un antrenor, acela e Guardiola. Nu stiu daca cineva e mai pasionat si mai obsedat de fotbal decat el.

    • Mulțumesc pentru aprecieri. Altfel, cred că au fost și sunt și alți antrenori care au trăit sau trăiesc la fel de intens pentru fotbal precum Pep și care merită o încredere cel puțin la fel de mare, măcar pentru faptul că au performat cam peste tot pe unde au fost.

Lasă un răspuns

