Cum a retrogradat-o Helmer pe FC Nürnberg

Ratarea incredibilă a lui Helmer, validată ca gol, este cea mai mare greşeală de arbitraj din istoria Bundesligii.

Povestea de mai jos este doar unul din motivele mai recente ale uriașei rivalități pentru supremația Bavariei cu adversarul pe care îl vom întâlni duminică, rivalitate care își are originile în primele decenii ale secolului trecut.

Spre sfârșitul sezonului 1993-1994 ne luptam la baionetă cu Kaiserslautern pentru titlul de campioni. Înaintea etapei a 32-a mai aveam doar 2 puncte avantaj în fruntea clasamentului, după ce fusesem demolați chiar de contracandidata noastră cu 4:0, cea mai severă înfrângere suferită de Beckenbauer ca antrenor.

Pe 23 aprilie 1994 am dat piept pe Olympiastadion cu marele dușman din Nürnberg, amenințat cu retrogradarea. În minutul 24 avea să se producă o fază uluitoare. Mingea ajunge la Thomas Helmer, fundașul nostru, care se încurcă în propriile-i picioare și ratează incredibil din careul mic, trimițând milimetric pe lângă bară.

Stupoare, însă: la semnalizarea asistentului, arbitrul validează un gol ce nu fusese! Adversarii se iau cu mâinile de cap, dar Helmer tace mâlc și se ascunde în îmbrățișările coechipierilor. Meciul se reia de la 1:0, Helmer mai marchează o dată (65), Nürnberg reduce diferența (79), ratează un penalty (80) și, la final, cere rejucarea.

Federația germană anulează rezultatul și reprogramează partida pe data de 3 mai, când aveam să ne impunem mult mai lejer. După 0:0 la pauză, defilăm în repriza secundă și câștigăm cu 5:0, revenind pe primul loc al clasamentului. A fost primul și singurul meci rejucat în Bundesliga din cauza unei greșeli de arbitraj!

Patru zile mai târziu, pe 7 mai, în timp ce noi sărbătoream câștigarea campionatului, Nürnberg retrograda din cauza golaverajului! Unii din suporterii lor susțin și acum că acel gol fantomă, dublat de tăcerea “marcatorului”, i-a costat rămânerea în prima ligă, în loc să dea vina pe penalty-ul ratat de Schwabl.

Cât despre Helmer, el a încercat să se justifice mult mai târziu: “Nu mi-am dat seama ce se petrece în momentul acela. Eu şi arbitrul am făcut greşeala de a nu discuta unul cu altul despre faza respectivă”. Să nu uităm nici de arbitri: centralul Hans-Joachim Osmers şi tuşierul Jörg Jablonski s-au retras din activitate un an mai târziu, nemaisuportând ironiile.

Deși a văzut clar că mingea s-a dus pe lângă poarta lui Nürnberg, Helmer nu a fost fair-play, acceptând cadoul arbitrilor (foto: fcn.de)
6 comentarii la “Cum a retrogradat-o Helmer pe FC Nürnberg

  1. @Catalin, primele decenii ale secolului trecut incep in jurul anilor 1910-1920.
    Eu in schimb imi aduc aminte de un campionat castigat in ultimele secunde de Patrick Anderson.
    Multumesc frumos pentru o ‘poveste’ excelenta.

  2. Eu am ras mai mult de ratarea in sine decat de decizia arbitrului :D

    Spui ca arbitrii s-au retras dupa un an din cauza ironiilor? Eu sincer i-as fi retras dupa meciul asta. Nu neaparat pentru ca o astfel de decizie poate influenta decisiv sezonul, ci pentru ca daca acorzi gol la o astfel de faza n-ai ce cauta cu fluierul in gura sau/si cu fanionul in mana.

  3. @Axxter
    Unde am greșit când m-am referit la primele decenii ale secolului XX? Despre campionatul câștigat cu golul lui Andersson am scris cu ceva timp în urmă (http://bit.ly/cfYd9o).

    @Ionuț
    Ratarea e de tot râsul, nu încape discuție. În privința măsurii pe care ai fi luat-o împotriva arbitrilor, uite că nemții au fost mai puțin nemți decât tine. Eroarea e foarte gravă, dar poate că în Occident lumea acceptă mai senin că sunt și ei oameni și că pot greși, atâta timp cât nu vorba de rea-voință.

  4. Rivalitatea cu Nuernberg e foarte veche. În 1932, când am câştigat primul titlu de campioană a Germaniei, eliminându-i parcă în semifinale, ei erau o echipă mai titrată decât noi. De asta cred că nu am greşit referindu-mă la primele decenii ale secolului trecut.

  5. @ Catalin, ai scris „rivalitate care își are originile în primele decenii ale secolului trecut”, si apoi vine „Spre sfârșitul sezonului 1993-1994”. Pe mine unul, daca nu eram fan Bayern, m-ar fi facut sa cred ca din anii respectivi a inceput rivalitatea intre cele doua echipe.

Lasă un răspuns

